Tuesday 21 November 2017

November 6-10

Dear parents, this week we had fire drill and we started a new topic in inquiry which was "How We Organize Ourselves." and we had lots of fun during PE lesson. Please have fun to look our pictures.
保護者の皆様、
今週は火災避難訓練を実施し、「私たちの身の回り」という新しいテーマの課題学習を始めました。また、体育の時間も楽しんで過ごすことができました。どうぞ以下のお写真をご覧ください。

Fire Drill 火災避難訓練

While children were playing at garden, we did fire drill. They left playing when they heard alarm, they successfully followed orders. We practiced unpredictable disaster scenarios such as fire and earthquake. Even if we hope that we never experience disasters, emergency drills let children be ready.
子供たちが園庭で遊んでいる時間帯に火災避難訓練を行いました。サイレンが鳴ると子供たちは遊ぶのをやめ、速やかに先生の指示に従っていました。今回の訓練を含め、これまで火災や地震など予期せぬ災害に備える訓練を行ってきました。もちろん、このような災害が起きないことを願うばかりですが、訓練を行うことで子供たちも心構えができることと考えています。
























Inquiry
How we organize ourselves
Our central idea was "People play different roles in the communities to which they belong"
Key concepts: Form. function, responsibility
Related concept: Community, rules, interaction
Lines of inquiry: Various communities that we belong to
Roles of people who are part of our communities
How communities are organized
This week, we examine meaning of community and what keeps community together. 
Community is the people with common interests living in a particular area, such as preschool 3 members are here because of their age based study. 
We mentioned the common rules of our school which are listening teachers, follow directions quickly, being respectful to ourselves and surrounding, being honest, caring safety of ourselves and others. 
We focused on our class community and rules of our class such as doing clean up after lesson. Respect area and stuff of individuals. If we do not follow rules, classroom may easily astray to chaos. On Tuesday, after free choice, we didn't clean up and students started to complain because they couldn't find a space to sit at morning meeting. They couldn't find a place to eat during snack time and students decided to clean up. This was a short but effective experiment for us and they realized the importance of rules which stands for our life quality. 

Next four weeks, we will continue to focus on  firefighter, doctor, teacher and chef. 

課題学習の時間
「私たちの身の回り」
「人は自分の住む地域でそれぞれの役割を果たしている」という内容で学習しました。主なテーマ:外見・役割・責任
関連するテーマ:地域社会・規則・人と人との関わり合い
課題に関連する疑問:①人間が属する様々な地域社会にはどのような特色があるか
          ②地域社会で活躍する人たちのそれぞれの役割は何か
          ③地域社会がどのように構成されているか

今週は特に共同体が持つ意味とそのしくみについて学習を進めて参りました。「共同体」というのは共通の興味を持つ人々が共に同じ場所で生活するその群れを指し、例えて言えばプリスクール3クラスのみんなは、年齢に応じた学習をするという共通の目的のもと同じ教室に集まっていると言えます。共同体にはそれぞれルールがあることを子供たちに説明し、「先生の話を聞く」「先生の指示には速やかに従う」「自分たちや周りの人たちを敬い大切にする」「安全第一、優しさ第一、正直第一」といった他の学年とも共通する校則を確認し合いました。
また、授業の後には後片付けをするなどのクラスの中でのお約束についても確認しました。ルールを守らないと教室はいとも簡単に散らかってしまい、めちゃくちゃになってしまいます。火曜日の登園後の室内での自由遊びの時間に意図的に片付けをせずにお手洗いに行き、朝のお集りの時間にいざカーペットの上に座ろうすると散らかっていて座る場所がないと子供たちが不満を漏らしていた場面がありました。その後のスナックタイムにはテーブルが散らかったままでは食べられないと子供たちは自ら片付けをすることにしました。ちょっとした実験でしたが、子供たちが毎日の生活をより良いものとするために決まりを守ることの大切さを理解するためには絶大な効果を発揮しました。

今後4週間に渡って消防士やお医者さん、教師やシェフなどの地域社会でそれぞれの役割を担う人々について学習を進めて参ります。
    
             























































Language exploration, 
Last week, we focused on letter Oo.
先週の言語学習の時間にはアルファベットの「O」の文字を学びました。
  • We learned uppercase and lowercase Oo and sound. Oの大文字と小文字と発音の学習をしました。
  • We practiced letter Oo writing. Oの書き方の練習をしました。
  • We did letter Oo white board tracing and worksheet ホワイトボードやプリントを使ってOの文字をなぞって練習しました。
  • Oo vocabulary: Owl, oval, orange, octopus, omelette etc.   Oから始まる単語を学びました。
  • Children made Owl craft: They cut outline of owl and pasted to background. Then they ripped construction paper to cover owl. They added eyes, wings and other parts to complete the craft. They did 80% of crafts by themselves and every craft was unique for its maker. 子供たちはフクロウの工作をしました。まず紙をフクロウの形に切り取り、台紙に貼り付けました。その後画用紙をちぎってフクロウの形の上にのりで貼っていき、目や翼などを付けて作品を完成させました。2割程度は教師が準備しましたが、残りの8割は子供たち自身で頑張って取り組み、それぞれにユニークな工作が完成しました。































































Physical Education
This week, preschool 3 and preschool 2 worked on basic movements. We started with warm up and children followed obstacle course which were set up beforehand. Students to name shown equipment and they to demonstrate over, under, in and under it. Follow up activity using the concepts of over, under, in and out. 
体育の時間
今週はプリスクール2と合同で基礎的な運動に取り組みました。準備体操から始めて障害物コースを何度かまわりました。まずは用具の上を飛び越えたり(over)、下をくぐったり(under)、穴を通り抜けたり(in / through)という動きを教師が説明した上で子供たちが実際に挑戦しました。



































Play, learn and grow together.
遊んで、学んで、一緒に大きくなろう






























Short video from PE class
体育の時間のひとこま